رقیه بنت الحسین



نویسنده (ها) : نجم‌الدین طبسی
ناشر : دلیل ما
آخرین بروزرسانی : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ انتشار : آبان ۱۳۹۳
شابک : 9789643979164
تاریخ آخرین نوبت چاپ : ۱۴۰۱
نسخه الکترونیکی : دارد
زبان های در دسترس : فارسی
تعداد صفحات : ۱۲۸
مرحله تولید : چاپ شده
قیمت : ۷۰۰٬۰۰۰ ریال

   کتاب رقیه بنت الحسین علیهماالسلام حاصل گفت‌وگویی عالمانه با استاد نجم الدین طبسی است که پیرامون پاسخ به تأملات و سؤالات طرح‌شده دربارهٔ حضرت رقیه سلام الله علیها صورت گرفته است. این گفت‌وگو توسط یکی از شاگردان او انجام شده و به‌صورت یک کتاب در آمده است.

   اخیرا در مجامع علمی و جلسات مذهبی، بحث‌‌هایی دربارهٔ حضرت رقیه علیهما السلام مطرح شده است. بعضی صاحب‌نظران در مقام اثبات وجود دختری به نام رقیه علیهما السلام برای امام حسین (ع) برآمده‌‌اند و بعضی دیگر تلاش در انکار و رد آن حضرت داشته‌‌اند. البته این سنخ بحث‌‌ها و مناظرات در طول تاریخ در حوزه‌‌های علمیه و مجامع علمی بوده و هست و نباید با آن ستیزه و مخالفت کرد، زیرا اصولاً در سایهٔ همین بحث و گفتگوهای علمی ـ طلبگی است که نضج و پختگی حاصل می‌شود و به‌اصطلاح می‌توان خود را ساخت و ارزیابی کرد.

   رُقَیّه دختر حسین بن علی بود که برخی منابع از او با نام «فاطمه صغری بنت الحسین» یاد کرده‌اند. او دختر کوچک امام حسین (ع) بود که گفته می‌شود از تاریخ زندگانی او، تا پیش از واقعهٔ کربلا، اطلاعاتی در دست نیست. بااین‌حال منابع تاریخی از مرگ او در اثر اسارت و رنج‌های سفر از کربلا تا شام یاد کرده‌اند. بر اساس نقلی که «طبری» در «کامل بهائی» از کتاب «الحاویه» گزارش کرده، این دختر خردسال در شام و پس از مشاهدهٔ سر بریدهٔ پدرش، از دنیا رفت و همان‌جا دفن شد. تاریخ مرگ او را ۵ صفر سال ۶۱ ه‍.ق. گزارش کرده‌اند. محل دفن رقیه (س) را دمشق و نزدیک به کاخ یزید می‌دانند.

ارسال با ایمیل: