تاثیر هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی در میان کارکنان مدارس منطقه ۱۲

نویسنده: فاطمه حدادی

  چکیده

منابع انسانی یکی از عناصر مهم سازمان است؛ مدیران مسئولیت بزرگی برای رسیدن به اهداف سازمان دارند؛ بنابراین، آنها باید از توانایی‌های خود به طور مؤثر در مرواده با کارکنان استفاده کنند؛ کارکنان نقش مهمی، در بازتاب تصویر شرکت، تأثیر احساسات و استفاده از آنها در کار دارند. هوش هیجانی یک نوع مهارت حرفه ای است که فرد در طول زندگی حرفه ای خود به آن دست می‌یابد. طی دهه ی گذشته، تعداد زیادی از متخصصان روان شناسی تربیتی، بر اهمیت رشد مهارت های هیجانی و اجتماعی تأکید داشته‌اند و این به علت اثرپذیری مهارت‌های سازگاری اجتماعی از قابلیت‌های هیجانی فرد است که می‌‌‌تواند در جریان رشد، خود را نشان دهد. بنابراین، با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تغییر استرس و سازگاری رفتارها، این مقاله به منظور بررسی تأثیر هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی در میان کارکنان مدارس منطقه 12تهران انجام شده است، هدف از پژوهش حاضر، توسعه ای- کاربردی و به لحاظ نحوه‌ی گردآوری داده‌ها، توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان مدارس منطقه 12 تهران در سال 97 می باشد که شامل 35 نفر به عنوان نمونه می باشد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد هوش هیجانی بر سازگاریاجتماعیدرمیانکارکنانتاثیرمثبتومعناداری دارد.                                                                                                                     

 


     

کلمات کلیدی :   هوش هیجانی ، سازگاری اجتماعی ، خودتنظیمی ، همدلی ، مهارت‌های اجتماعی.

دانلود فایل