موضوع : پیش بینی رضایت شغلی معلمان بر اساس خودکارآمدی و اخلاق کار اسلامی
- دانشجو
- سحر صادق
- استاد راهنما
- مینا فتحی آشتیانی
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری-واحد خواهران - تهران
- تاریخ دفاع
- ۰۳ آبان ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- 10
- چکیده
-
امروزه با گسترش جوامع و به تبع آن پیچیده تر شدن مسائل اجتماعی، معلمان نسب به سالهای
گذشته در با چالشهای بیشتری مواجه هستند. این چالشها میتواند موجب فرسودگی شغلی و
بیمارهایهای قلبی-عروقی در معلمان شود. هپژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت شغلی
معلمان براساس خودکارآمدی و اخلاق کار اسلامی انجام شده است.
روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه هدف در این پژوهش معلمان 20 تا 55 ساله
شهر تهران بودند که از بین آنها 103 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب
شدند. آنها پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوته(1957)، پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1983) اخلاق
کار اسلامی درویش یوسف (2001) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل
مسیر، آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزارهای AMOS و SPSS استفاده شد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد: الف) خودکارآمدی، رضایت شغلی معلمان را به طور معنادار پیش
بینی کند؛ به این معنا که با افزایش سطح باور به تواناییهای فردی، میزان رضایت شغلی نیز
افزایش مییابد. ب)اخلاق کار اسلامی به طور مثبت و معنادار بر رضایت شغلی اثرگذار بوده است
و نشان داد پایبندی به ارزشهای اخلاقی مبتنی بر تعالیم اسلامی میتواند به افزایش احساس
خشنودی شغلی کمک کند. ج) در مدل رگرسیون چند متغیره، ترکیب دو متغیر خودکارآمدی و اخلاق
کار اسلامی توانست بخش قابل توجهی از واریانس رضایت شغلی معلمان را تبیین کند؛ به گونهای
که هردو متغیر نقش پیشبینی کنندگی مستقل و معنادار داشتند.
بر اساس نتایج حاضر میتوان پیشنهاد کرد که از راههای رضایت شغلی، خودکارآمدی و اخلاق
کار اسلامی است. معلمان با ایجاد خودکارآمدی و در نظر داشتن اخلاق کار اسلامی در شغل خود
می توانند در افزایش رضایت شغلی خودشان تاثیرگذار باشند.
واژههای کلیدی: -
واژههای کلیدی: رضایت شغلی، خودکارآمدی، اخلاق کار اسلامی.
