موضوع پایان نامه : بررسی رابطه بین تخیل و خودکارآمدی دانشجویان شهر تهران
- دانشجو
- عطیه نوری
- استاد راهنما
- فاطمه چینی فروشان
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری-واحد خواهران - تهران
- تاریخ دفاع
- ۰۴ آبان ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- 8
- چکیده
-
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین تخیل و خودکارآمدی در میان دانشجویان شهر تهران بود.
تخیل به عنوان یک فرآیند شناختی مهم، میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی باورها و رفتارهای فردی
داشته باشد. از سوی دیگر، خودکارآمدی به عنوان اعتقاد فرد به تواناییهای خود در انجام وظایف و
رسیدن به اهداف، نقشی کلیدی در موفقیتهای تحصیلی و حرفهای ایفا میکند.
در این مطالعه، از روش توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی استفاده شد و نمونهای شامل ۸۰
دانشجو به صورت تصادفی انتخاب گردید. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد تخیل و
خودکارآمدی جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری مناسب انجام شد.
نتایج نشان داد که بین تخیل و خودکارآمدی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر،
افرادی که دارای تخیل قویتری هستند، معمولاً احساس خودکارآمدی بیشتری نیز دارند. این یافتهها
حاکی از اهمیت تخیل در تقویت اعتماد به نفس و تواناییهای فردی است.
نتیجهگیری این پژوهش میتواند به عنوان مبنایی برای طراحی برنامههای آموزشی و
مشاورهای به منظور تقویت تخیل و خودکارآمدی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. -
کلیدواژهها: پژوهش، تخیل، خودکارآمدی، دانشجویان
