موضوع پژوهش:پیش بینی خودکارامدی در مقابل مشکلات بر اساس سبک های دلبستگی و عزت نفس دانشجویان
- دانشجو
- فاطمه ذوالفقاری
- استاد راهنما
- مجید ابراهیم پور
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری-واحد خواهران - تهران
- تاریخ دفاع
- ۰۴ آبان ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- 10
- چکیده
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای دلبستگی و عزت نفس در پیشبینی
خودکارآمدی دانشجویان در مواجهه با مشکلات انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-
همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای در دسترس بود.
نمونهای به حجم ۱۰۰ نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد.
برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی، سبکهای دلبستگی کولینز و رید،
و عزت نفس روزنبرگ استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که عزت نفس به طور
معناداری میتواند خودکارآمدی دانشجویان را پیشبینی کند، اما بین سبکهای دلبستگی
ایمن و اجتنابی با خودکارآمدی رابطه معناداری یافت نشد. در مقابل، بین سبک دلبستگی
دوسوگرا و خودکارآمدی، رابطهای معکوس و معنادار وجود داشت؛ به این معنا که
دانشجویان دارای سبک دلبستگی دوسوگرا از سطح پایینتری از خودکارآمدی برخوردار
بودند. با توجه به نتایج، تقویت عزت نفس و شناسایی دانشجویان با سبک دلبستگی
دوسوگرا میتواند از طریق برنامههای مشاورهای و آموزشی به ارتقای خودکارآمدی
