موضوع : رابطه صفات رفتاری (بخشش، صبر، مدارا) و روابط بین فردی در دانشجویان
- استاد راهنما
- مجید ابراهیم پور
- دانشجو
- ملیکا رساقامت
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری-واحد خواهران - تهران
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- 8
- چکیده
-
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان صفات رفتاری بخشش، صبر و مدارا و کیفیت روابط بینفردی دانشجویان طراحی شد.
روشها: این مطالعه از نوع کاربردی و به روش همبستگی اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسیارشد دانشگاههای تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۴ بود. بر پایه محاسبات مربوط، ۲۰۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس گشودهخویی (خرمائی و قائمی، ۱۳۹۹) و پرسشنامه روابط بینفردی (ماتسون، ۱۹۸۳) بود. پرسشنامهها بهصورت آنلاین در گروههای کلاسی توزیع و پس از اخذ رضایت داوطلبان تکمیل گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و رگرسیون گام به گام در نرمافزار SPSS نسخه ۲۳ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد صفات گشودهخویی (بخشش، صبر و مدارا) تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت روابط بینفردی دانشجویان دارد) 0.001 p <).
نتیجهگیری: دانشجویانی که از ویژگیهای گشودهخویی برخوردارند، با کاهش نگرانی از انتقاد و طردشدن، اعتماد بیشتری به دیگران پیدا کرده و روابط بینفردی صمیمانهتر و پایدارتری برقرار میکنند.
-
کلیدواژهها: گشودهخویی، بخشش، صبر، مدارا، روابط بین فردی