موضوع :پیش بینی میزان علاقه به خود دانش اموزان با هوش بالا بر اساس خرد اجتماعی
- دانشجو
- مریم مزینانی
- استاد راهنما
- دکتر مهرنسا شهابی
- محل دفاع
- دانشگاه شهید مطهری-واحد خواهران - تهران
- تاریخ دفاع
- ۲۱ مهر ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- 10
- چکیده
-
با گسترش روزافزون جذب دانشجویان در مشاغل و فعالیتهای مختلف از جمله مشاغل خدمترسان، اهمیت دو مفهوم خردمندی و اخلاق به ویژه پاکی از منفعتطبی در بطن جامعه دو چندان شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه و پیشبینی میزان منفعتطلبی در دانشجویان دارای هوش بالا بر ا ساس عقل اجتماعی انجام شد.
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه هدف این پژوهش کلیه دانشجویان مقاطع مختلف کارشنا سی، کارشنا سی ارشد و دکتری دانشگاههای برتر شهر تهران بودند که از بین آنها ۱۰۲ نفر به صورت نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. آنها دو پرسشنامه مقیاس سنجش عقل رحیم میردریکوندی ) ۱۳۸۸ ( و منفعتطلبی موشاگن (2018) و سبک تبادل اجتماعی لیپمن(2011) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل و نرم افزار spss استفاده شد.
نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که: الف) بین خرد اجتماعی و منفعتطلبی همبستگی ضعیف و مستقیم وجود دارد. ب) بین خردمندی دانشجویان دکتری با خردمندی دانشجویان کارشناسی تفاوتی وجود ندارد. ج) بین منفعتطلبی دانشجویان دکتری با منفعتطلبی دانشجویان کارشناسی تفاوت وجود ندارد.
براساس نتایج حاضر میتوان پیشنهاد کرد که برای اینکه دانشجویان، همراه با افزایش مقاطع تحصیلی و رسیدن به درجات بالاتر، خردمندی و فضائل اخلاقی را نیز در خود پرورش و رشد دهند؛ باید از سنین پایینتر یعنی در کانون خانواده و در بستر مدرسه، این ویژگیها در آنان نهادینه شود و همراه با یادگیری دروس، به یادگیری و
ملکه کردن خردمندی و فضائل اخلاقی همچون دوری از منفعتطلبی در خود بپردازند.
-
کلید واژه: منفعت طلبی، دانشجویان، عقل اجتماعی.