عنوان پایان نامه

بررسی رابطه نشخوار فکری با هیجان شرم و احساس گناه دردانشجویان دانشگاه های تهران


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی

    چکیده

    هیجان شرم به تجربه‌های ناخوشایندی که فرد از خود دارد گره خورده و سبب می‌شوداحساسات ناخوشایندی در مورد ناکافی بودن در فرد ایجاد شود. نشخوار فکری در ایجاد و ماندگاری این هیجان تاثیر دارد.

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوارفکری با هیجان شرم و احساس گناه انجام شد.

    روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری در پژوهش حاضر  شامل دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران است و بازة سنی آزمودنی‌ها 18-35 سال، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند. پرسشنامه احساس شرم کوهن و پرسشنامه نشخوارفکری نالن هوکسما و مارو در اختیار آزمودنی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار spss استفاده شد.

    نتایج تحلیل نشان داد: الف) نشخوار فکری با هیجان شرم و احساس گناه رابطه معنادار دارد. ب) هیجان شرم و احساس گناه با هم تفاوت دارند.

    در تبیین آثار خودمهارگری بر هیجان‌های هشیار شرم و گناه می‌توان به ماهیت متفاوت این دو هیجان اشاره کرد.

    براساس پژوهش حاضر میتوان پیشنهاد کرد که آموزش خودآگاهی وتنظیم هیجان و کنترل نشخوار فکری باعث کنترل هیجان شرم میشود.