عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه نشخوار فکری با هیجان شرم و احساس گناه دردانشجویان دانشگاه های تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت 10 ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه نشخوار فکری با هیجان شرم و احساس گناه دردانشجویان دانشگاه های تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    10

    چکیده

    هیجان شرم به تجربه‌های ناخوشایندی که فرد از خود دارد گره خورده و سبب می‌شوداحساسات ناخوشایندی در مورد ناکافی بودن در فرد ایجاد شود. نشخوار فکری در ایجاد و ماندگاری این هیجان تاثیر دارد.

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه نشخوارفکری با هیجان شرم و احساس گناه انجام شد.

    روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری در پژوهش حاضر  شامل دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران است و بازة سنی آزمودنی‌ها 18-35 سال، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هستند. پرسشنامه احساس شرم کوهن و پرسشنامه نشخوارفکری نالن هوکسما و مارو در اختیار آزمودنی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آزمون همبستگی پیرسون در نرم افزار spss استفاده شد.

    نتایج تحلیل نشان داد: الف) نشخوار فکری با هیجان شرم و احساس گناه رابطه معنادار دارد. ب) هیجان شرم و احساس گناه با هم تفاوت دارند.

    در تبیین آثار خودمهارگری بر هیجان‌های هشیار شرم و گناه می‌توان به ماهیت متفاوت این دو هیجان اشاره کرد.

    براساس پژوهش حاضر میتوان پیشنهاد کرد که آموزش خودآگاهی وتنظیم هیجان و کنترل نشخوار فکری باعث کنترل هیجان شرم میشود.