عنوان پایان نامه

بررسی رابطه بین میزان مصرف رسانه‌ای و تمایل به قانون‌گریزی در دانشجویان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان تهران


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آبان ۱۴۰۲

    چکیده

    چکیده:

    قانون یکی از مهم‌ترین ارکانی است که با حفظ نظم اجتماعی، شرایط پیشرفت جامعه را فراهم می‌کند. قانون‌گریزی نیز یکی از آسیب‌هایی است که باعث می‌شود قانون کارکرد اصلی خود را از دست بدهد. قانون‌گریزی می‌تواند از سطح خفیف تا شدید وجود داشته باشد. امروزه رسانه‌ها جزء جدایی‌ناپذیر زندگی ما هستند و تاثیرات فراوانی را بر رفتار اجتماعی ما می‌گذارند. در این پژوهش تلاش شد تا تاثیر میزان مصرف رسانه‌ها بر تمایل به قانون گریزی در دانشجویان و دانش‌آموزان ابتدایی بررسی شود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان ابتدایی و دانشجویان استان تهران بودند که از میان آن‌ها، دو گروه 150 نفره به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه‌ای را پر کردند. نتایج هردو گروه توسط نرم افزار SPSS بررسی شد. نتایج حاصل نشان داد که رابطه بین دو متغیر در هر دو گروه، معنادارو مثبت است. برای تبیین این نتیجه، از نظریات رفتاری در روان‌شناسی استفاده شد. نتیجه آنکه انواعی از تقویت‌های شرطی مثل جذابیت محتوا، هیجان، نور و غیره در رسانه‌ها وجود دارند که رفتار قانون‌گریزی فرد را تقویت می‌کنند و این رفتار به ابعاد دیگر زندگی فرد هم تعمیم پیدا می‌کند و در نهایت باعث می‌شود که تمایل به قانون‌گریزی در افراد افزایش پیدا کند.

    کلید واژه ها: قانون‌گریزی، رسانه