عنوان پایان نامه

پیش بینی میزان خود ناتوان سازی و ایثارگری افراطی براساس احساس شرم


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۱۳ آبان ۱۴۰۲
    دانشجو
    مژگان هاشمی

    چکیده

    چکیده

    زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودناتوان سازی و و ایثارگری افراطی بر اساس احساس شرم درونی شده در بین دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401، انجام گرفت.

    مواد و روش ها: به این منظور 133 نفر با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی از طریق روش نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان مقیاسهای شرم درونی شده کوک (1993) ، خودناتوان ساری جونز و ردوالت (1989) و طرحواره ایثار گری افراطی یانگ(1998) را تکمیل کردند. داده ها به روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها:نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها  نشان داد که بین خودناتوان سازی و ایثارگری افراطی  با شرم درونی شده رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(P<0.05). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که احساس شرم درونی شده متغیر خودناتوان سازی را تا 42 درصد و متغیر  ایثارگری افراطی تا 10 درصد پیش بینی کند . نتایج این پژوهش به شناسایی عوامل مرتبط با  شرم درونی شده کمک کرده و لزوم توجه بیشتر افراد و مسئولان را به این عوامل جهت بهبود کیفیت بهداشت روانی حامعه را نشان می دهد.

    کلید واژه ها: شرم درونی شده_خودناتوان سازی _ ایثارگری افراطی