عنوان پایان نامه

بررسی رابطه خود بیمار پنداری و دین داری فرد


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

    چکیده

    یکی از مسائل چالش برانگیز در همه ی دوره های زندگی مشکلات و بیماری های روحی روانی و جسمی بوده است که منشا بسیاری از ناکامی ها و رنج های جامعه بشری است . از نظر قران کریم انسان در کنار بیماری های جسمی دچار بیماری های روحی روانی نیز میشود که عواقب ان اضطراب و تردید است . جلوه ی این شک و تردید ضعف ایمان  به خداوند است که نتیجه ان بروز خلق و خوی شرک الود میباشد قران کریم انسان را سلیم النفسی میداند که  پیرو و بنده ی هوا های نفسانی نمیشود. از انجا که سلامت روانی و جسمانی ارتباط تنگاتنگی با دینداری و نگرش مذهبی فرد دارد در نتیجه تاثیر مهمی بر سلامت و بهداشت روانی فرد میگذارد هدف این پژوهش پرداختن به رابطه بین انگیزه دین داری و انگیزه خود بیمار پنداری فرد میباشد.

    در این پژوهش از روش همبستگی استفاده شده است که در رابطه بین خودبیمار پنداری و دینداری ˓ دینداری به عنوان متغیر مستقل و خود بیمار پنداری به عنوان متغیر وایسته در نظر گرفته شده است . جامعه ی آماری مجموعه ی اعضای حقیقی است که نتایج پژوهش به ان انتقال داده میشود(دژاکام˓1395). در پژوهش حاضر جامعه ی آماری دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران تهران در مقطع کارشناسی به حجم 100 نفر هستند.

    داده های گرد آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در خصوص فرضیات مطرح شده نتیجه گیری آماری شده است.داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده اند. در این بخش داده ها در سطح استنباطی تجزیه و تحلیل شده اند.با توجه به مقدار سطح معنی داری ضریب همبستگی پیرسون  و سطح معنی داری می توان چنین استنباط کرد که فرض آزمون یعنی وجود رابطه بین خود بیمار پنداری با جهت گیری مذهبی درونی فرد پذیرفته میشود و آنها با هم رابطه معکوس دارند.

    نکته حائز اهمیت آن است که هر شکل از این را که در نظر بگیریم باید بتواند عوامل کاربردی در سلامت را تامین کند از جمله ارتقاء امید رضایتمندی از زندگی بهجت و شادی تحمل خوشبینی احساس و مثبت و مهمتر از همه معنا شخصی که سلامت روانی اش آسیب دیده باشد مسلما یکی از موارد فوق را از دست داده است یا بدان توجه ندارد از سوی دیگر متاسفانه دانش روانشناسی امروز دین را در سطح یک دارو برای پیشگیری و درمان مشکلات و اختلالات روانی یا روان‌تنی کاهش داده است این پیش از آنکه شیوه درمانی باشد عامل بازدارنده و پیشگیری است و این خاصیت نه تنها در حوزه سلامت فردی بلکه در زمینه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز مطرح است از این لحاظ دین یک ویژگی حمایت گرایانه و پشتیبانی دارد دین ورزی به صورت شخصی و جمعی شرکت در فعالیت ها و مراسم های مذهبی داشتن دوستان متدین مطالعه متون مقدس رعایت اخلاق دینی زیارت اماکن متبرکه تهیه لوازم و اشیای مرتبط با دین ورزی اندیشیدن به موضوعات و مسائل دینی همه در ایجاد و حفظ گسترش یا ارتقای سلامت روانی برای تمامی گروه های سنی موثر است برخی از مطالعات به ابعاد منفی تاثیر دین بر سلامت روانی اشاره کردند اما قالب تحقیقات کوشیدند به درستی جوانب مثبت و تاثیر گذار دین در حوزه سلامت را با روش های تجربی و علمی انعکاس دهند.

    کلید واژه ها: خود بیمار پنداری ˓ دینداری ˓ نگرش مذهبی