بررسی مولفه های مدل ACHIEVE در معلمان شاغل در مدارس مذهبی مشهد
- تاریخ دفاع
- ۲۰ مهر ۱۴۰۱
- دانشجو
- فاطمه اقبالی فر
- چکیده
-
چکیده
یکی از عوامل پیشرفت های علمی که در نهایت منجر به توسعه اقتصادی کشورها می شود، بهره وری نیروی انسانی است. پس ضروری است تا هر سازمانی در راستای بهبود کیفیت منابع انسانی خود برنامه ریزی های لازم را انجام دهد .
مشخص است بهرهوری نیروی انسانی یکی از شاخص های مهم در اندازه گیری بهرهوری سازمانها بوده و به تعبیری میتوان گفت که این شاخص نشانگر سهم نیروی انسانی در تولید خدمات است . مخصوصا نیروی انسانی که به عنوان عامل اصلی در بهبود بهرهوری در آموزش و پرورش محسوب میگردد .پژوهش حاضر به منظور بررسی عملکرد شغلی معلمان شاغل در مدارس مذهبی مشد و بررسی تاثیر میزان مولفه های موثر در بهبود عملکرد و بهرهوری به وسیله پرسشنامه آچیو است . این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل دادها توصیفی_پیمایشی است. اطلاعات خام بر حسب امتیازات هر آزمودنى از متغیرهاى مختلف طبقه بندى و سپس با استفاده از آمارهاى توصیفى براى طبقه بندى مولفه های مدل آچیو از دیدگاه معلمان شاغل در مدارس مذهبی شهر مشهد که جامعه آماری در دسترس این تحقیق حدود 88 معلم بود که از طریق جدول مورگان 77 نفر نمونه تحقیق قرارگرفتند و برخى از مشخصه هاى آمارى مانند درصد ،میانگین، انحراف معیار ؛ مشخص شد وضعیت کلی بهره وری معلمان مدارس مذهبی سطح مشهد با میانگین امتیاز 23.77 دروضعیت خوبی قرار دارد . در بین هفت بعد بهره وری نیروی انسانی (توانایی،وضوح و درک ،حمایت ،انگیزش ،ارزشیابی و بازخورد عملکرد، محیط و اعتبار تصمیم مدیران) بعد وضوح با میانگین 26.53 و بعد توانایی با میانگین 26.36 بالاترین امتیاز را دارد و پایین ترین میانگین امتیازات مربوط به بعد اعتبار تصمیم مدیران با میانگین 20.78 در سنجش عملکرد شغلی و موثر در میزان بهره وری معلمان با باور های مذهبی می باشد .