عنوان پایان نامه

رابطه ی طرحواره های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی جوانان


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

    چکیده

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی جوانان بود. پژوهش حاضر بر اساس هدف ازنوع بنیادی و روش آن توصیفی همبستگی از نـوع معادالت ساختاری بود. جامعه پژوهش را دانشجویان دختر دانشگاه شهید مطهری تهران تشکیل می داد. نمونه آماری شامل 66 نفر از این دانش­آموزان بود که بـا روش نمونـه­گیـری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی­ها با پرسشنامه الکترونیکی به مقیاس طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ فرم کوتاه75 سوالی (1998) و مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون فرم 30 سوالی (1969) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها، از روش­های آماری همبستگی و رگرسیون استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزارهای آماری  SPSS26 انجام شد.

    نتایج نشان داد که بین دو مولفه پژوهش یعنی طرحواره­های ناسازگار و اضطراب اجتماعی بین جوانان رابطه وجود داد و طرحواره­ها می­توانند تا 26 درصد میزان اضطراب بین جوانان را پیش­بینی کنند. هر 5 حوزه از طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ با اضطراب اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که بریدگی و طرد، خودگردانی و عملکرد مختل، محدودیت­های مختل، هدایت شدن توسط دیگران و گوش بزنگی بیش از حد و بازداری می­تواند در پیش­بینی اضطراب اجتماعی جوانان موثر باشد. در مجموع یافته­ها نشان دادند که افراد با نمره بالادر طرحواره­ها در زمینه اضطراب اجتماعی نیز نمرات بالاتری می­گیرند.

    کلید واژه ها: طرحواره¬های ناسازگار اولیه - اضطراب اجتماعی – طرحواره – اضطراب – اضطراب اجتماعی جوانان – پرسشنامه یانگ – پرسشنامه واتسون