عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان خودپنداره دانشجویان دختر دانشگاه شهید مطهری



    دانشجو در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی میزان خودپنداره دانشجویان دختر دانشگاه شهید مطهری" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
    دانشجو
    سبا ناطقی

    چکیده

    چکیده

    هدف: «خویشتن پندارى» عبارت از عقیده و پندارى است که فرد درباره خود دارد. این عقیده و پندار به تمام جوانب خود، یعنى جنبه‌هاى جسمانى، اجتماعى، عقلانى و روانى فرد مربوط مى‌شود. تصور انسان درباره هر یک از عوامل مزبور، رفتار معیّن و مشخصى به وجود مى‌آورد. خودپنداره بر اساس قضاوت‌های قبلی، ادراکات و بازخوردهای دیگران و افراد مهمی در زندگی انسان شکل گرفته و تمام ابعاد شناختی ادراکی، عاطفی و نحوه ارزیابی فرد را در بر می‌گیرد. امروزه بسیاری از محققین ریشه تعداد زیادی از اختلالات روانی را مانند افسردگی، اضطراب، رفتار پرخاشگرانه، سوءاستفاده مواد را به وجود خودپنداره منفی و ضعف خودپنداره مثبت مرتبط میدانند.  پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان خودپنداره در بین دانشجویان دختر دانشگاه شهید مطهری تهران انجام گرفته است.

    روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و با استفاده از روش تحقیق پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مطهری واحد تهران بودند که در سال تحصیلی 1399- 1400 در این دانشگاه تحصیل می‌کردند.  از بین این افراد 71 نفر از دانشجویان به صورت غیر تصادفی و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با استفاده از شبکه مجازی اینترنتی به پرسشنامه خودپنداره پاسخ دادند. برای ارزیابی میزان خودپنداره پاسخگویان از پرسشنامه خودپنداره بک استفاده شد که روایی و پایایی آن در تحقیقاتی داخلی و خارجی مورد تایید بوده است.   

    یافته ها: یافته‌های حاصل نشان داد که  میانگین نمره خودپنداره پاسخگویان 11/80 از 125 نمره بوده که می‌توان گفت نمره بالاتر از متوسط بوده است و در این میان گروه روانشناسی بالاترین میزان خودپنداره را در بین سه رشته‌ مورد بررسی داشته اند.

        نتایج نشان می‌دهد در رشته روانشناسی بالاترین نمره خودپنداره پاسخگویان در بعد جذابیت جسمانی و بعد مهارت‌های اجتماعی بوده و و کمترین نمره خودپنداره آنان در بعد کارآمدی شغلی بوده است. در رشته فقه و حقوق اسلامی پاسخگویان بیشترین میزان خودپنداره را در بعد مهارت‌های اجتماعی و کمترین میزان خودپنداره را در بعد کارآمدی شغلی به دست  آورده اند. در رشته فلسفه اسلامی هم بالاترین نمره خودپنداره پاسخگویان در بعد توانایی ذهنی و کمترین نمره خودپنداره آنان در بعد کارآمدی شغلی بوده است.

       بررسی ها نشان داد بین میزان خودپنداره پاسخگویان، وضعیت تاهل و رشته تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود ندارد. برعکس بین خودپنداره پاسخگویان و سن ، سال های تحصیل و وضعیت اقتصادی خانواده آنان رابطه معناداری بدست آمد. .

    کلیدواژه‌ها: خودپنداره، خودپنداره مثبت، دانشجویان دختر، دانشگاه شهید مطهری تهران.