بررسی رابطه کیفیت روابط والدین با اضطراب کودکان دبستانی
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۴۰۱
- دانشجو
- یاسمن رسولی فر
- چکیده
-
چکیده
با توجه به اهمیت مداخلات بهنگام اختلالات اضطرابی در سنین حساس کودکی و اهمیت شناسایی عوامل زمینه ساز این اختلالات، هدف اصلی از پژوهش حاضر تعیین رابطه کیفیت روابط والدین با اضطراب کودکان دبستانی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه دانش آموزان دبستانی که در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه 88 نفر از دانش آموزان پایه های سوم و ششم یک دبستان پسرانه درمنطقه 7 و یک دبستان دخترانه در منطقه 14 تهران بود که به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای بکارگرفته شده شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس و همکاران - نسخه والدین(2001) و پرسشنامه کیفیت زناشویی باسبی و همکاران (1995) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و با نرم افزار spss صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین کیفیت روابط والدین و اضطراب کودکان دبستانی رابطه منفی معنادار (0.34– r=) وجود دارد (P≤ 0.001) که همخوان با پژوهش های پیشین است.