عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین طرحواره‎های ناسازگار والدین و عزت نفس نوجوانان



    دانشجو در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین طرحواره‎های ناسازگار والدین و عزت نفس نوجوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۱۶ آبان ۱۴۰۱

    چکیده

    چکیده

    زمینه و هدف: باتوجه به اهمیت عزت نفس در عملکرد نوجوانان در زندگی شخصی و اجتماعی و موفقیتشان در آینده و تاثیر این گروه سنی بر پویایی جامعه؛ و از آنجا که سبک تربیتی والدین که متاثر از طرحواره‎‎هایشان است از عوامل تعیین کننده در عزت نفس فرزندان است، هدف پژوهش حاضر این است به برسی طرحوارههای ناسازگار والدین و تاثیر آنها بر عزت نفس نوجوانان بپردازد. و از بین حوزههای طرحوارهها حوزه بریدگی و طرد و حوزه جهت مندی برای بررسی انتخاب شدند.

    مواد و روشها: به این منظور 47 نفر از دانشآموزان مدرسه دخترانه بانوامین(رها) در منطقه 3 شهر تهران که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل  بودند با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی مورد برسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و والدین آنها پرسشنامه طرحواره یانگ را تکمیل کردند. دادهها به روشهای آماری همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.

    یافتهها: فرضیه اول مبنی بر اینکه حوزه بریدگی و طرد با عزت نفس نوجوان رابطه داشته باشد، مورد تائید قرار گرفت. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین عزیت نفس و همه ابعاد حوزه طرد/رهاشدگی (418/0-r=)، محرمیت هیجانی (312/0-r=) و رهاشدگی/بی ثباتی (157/0-r=)، بی اعتمادی/بدرفتاری (278/0-r=)، انزوای اجتماعی / بیگانگی (376/0-r=) رابطه معنی داری وجود دارد (p<0.05) به استثنای حوزه نقض / شرم  (p>0.05, r=-0.172) که رابطه معنادار نبود. گرچه فرضیه دوم مورد تایید قرار نگرفت و نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین عزت نفس و همه ابعاد دیگر حوزه جهت مندی (310/0r=) ، اطاعت (180/0-r=)  و ایثار (264/0r=) رابطه معنادار وجود ندارد (p>0.05).

    کلیدواژه‌ها: طرحواره، عزت نفس، فرزندپروری، ناسازگاری، نوجوانی