عنوان پایان نامه

پیش بینی علائم سندرم پیش از قاعدگی براساس نشخوار فکری وافسردگی در بین زنان شهر تهران


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

    چکیده

    چکیده

    زمینه و هدف: سندروم پیش از قاعدگی Premenstrual Syndrome; PMS)) باعث تغییراتی در احساسات، رفتار و عملکرد زنان می­­شود که هریک به نوبه خود نقش به سزایی در زندگی زنان دارد. هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی علائم سندرم پیش از قاعدگی بر اساس نشخوار فکری و افسردگی است.

    مواد و روش­ها: به این منظور 292 نفر از زنان شهر تهران در سال 1400 با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان مقیاس­های غربالگری علائم قبل از قاعدگی (PSSTنشخوار فکری (RRS) و افسردگی (BDI-II) را تکمیل کردند. داده­ها به روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد.

    یافته­ ها: تمام متغیرها به طور معنی­داری با علائم سندرم پیش از قاعدگی همبستگی داشتند. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که الگوی علائم سندرم قبل از قاعدگی شامل نشخوار فکری و افسردگی می باشد. این یافته­ها نشان می­دهند که عوامل روانشناختی از جمله نشخوار فکری و در جایگاه بعدی افسردگی می­تواند در بروز و تشدید سندرم قبل از قاعدگی موثر باشد. بنابراین ضروری به نظر می رسد که در سطح پیشگیری و مداخلات بالینی سندرم پیش از قاعدگی، برنامه­ریزی­های لازم برای آموزش فرزند پروری و سبک زندگی سالم صورت گیرد.

    کلید واژه ها: سندرم پیش از قاعدگی - نشخوار فکری- افسردگی