عنوان پایان نامه

بررسی رابطه معنویت واضطراب در دانشجویان دختر۱۸ تا ۲۴ سال دانشگاه شهید مطهری (ره)


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی
    تاریخ دفاع
    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

    چکیده

    چکیده

    هدف از مطالعه ی حاضر بررسی رابطه معنویت و اضطراب در بین دانشجویان دختر 18 تا 24 سال دانشگاه شهید مطهری است. برای نیل به این هدف 51 نفر به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند، که 36 نفراز آنها مجرد و 15 نفر متاهل بودند.

    دراین پژوهش ازروش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی با استفاده از نرم افزار Microsoft Excel  و نرم افزارSPSS  استفاده شد، متغیر اضطراب با استفاده از روش نمره گذاری آزمون اضطراب کتل و سپس متغیر معنویت با استفاده از روش نمره گذاری آزمون معنویت دونینیگ و پارسیان بررسی شد در نهایت با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی دو متغیر ارزیابی شد.

    یافته های بدست آمده نشان می دهد که میانگین اضطراب داشجویان 5.0392 شده که این درصد مربوط به درجه متوسط اضطراب می باشد. میانگین معنویت دانشجویان نیز 94.0196 بدست آمد که نشان دهنده ی سطح نسبتا بالایی از معنویت بود، ضریب پیرسون برابر 0.363- و با سطح معناداری 0.01 بود که نشان دهنده ی رابطه ی معناداری بین متغیرهای مورد نظر بود.

    نتایج این پژوهش نشان داد که میزان خودآگاهی معنوی فرد قوی ترین رابطه ی همبستگی را به طور معکوس با میزان اضطراب فرد دارد. فعالیت معنوی و اهمیت معنویت در زندگی شخص نیز در کاهش اضطراب عملکرد مثبتی دارند. همچنین استنباط می شود که بین نیاز معنوی افراد و سطح اضطراب آنان لزوماً رابطه ی معناداری برقرار نمی باشد.

    کلید واژه ها: معنویت، اضطراب، رابطه ی معنویت و اضطراب، دانشجویان دختر